Na Ferrari World in Abu Dhabi wil het automerk een pretpark openen in Europa.

Beleggingsfondsen Investindustrial en KKR investeren 100 miljoen euro in het project, dat in 2016 moet worden opgeleverd. ‘Ferrariland’ zal onderdeel worden van Port Aventura, een pretpark in Salou, een Spaanse badplaats in de buurt van Barcelona.

Verticaal de lucht in

De voornaamste attractie wordt een gigantische verticale achtbaan, die bezoekers loodrecht verticaal de lucht in voert. Met een versnelling van nul naar 100 kilometer per uur in twee seconden zou het de snelste achtbaan in Europa worden. Verder moet op het terrein van 75.000 vierkante meter een vijfsterrenhotel met 250 kamers komen, waarvan de gevel de vorm heeft van de voorkant van een Formule 1-racewagen.

Naast de adembenemende achtbaan komen er ook rijsimulatoren, kartbanen, winkels en restaurants.

1,5 miljoen bezoekers

Port Aventura heeft al verschillende grote achtbanen en trekt jaarlijks 3,5 miljoen bezoekers. Het Ferrari-gedeelte moet nog eens anderhalf miljoen bezoekers extra per jaar trekken.

Ferrrari heeft al een eigen attractiepark: Ferrari World in Abu Dhabi, dat in 2010 openging. Dat park is drie keer zo groot als de geplande Europese versie. Een verticale achtbaan, de Formula Rossa, is daar al in bedrijf.

Merchandising steeds belangrijker

Het te gelde maken van het merk Ferrari is de laatste jaren steeds belangrijker geworden voor de automaker. In 2012 verdiende Ferrari 52 miljoen euro aan merchandising. Zo heeft Ferrari zijn eigen kledinglijn. “Iedere minuut worden er 95 items met het Ferrari-logo verkocht”, zei topman  Luca Cordero di Montezemolo trots in mei vorig jaar.

Het merk besloot vorig jaar bewust om de productie van auto’s met vier procent terug te schroeven. Zo moest de exclusiviteit van het merk gewaarborgd blijven. Ook zou een relatieve schaarste aan Ferrari’s de verkoopwaarde van tweedehands exemplaren op peil moeten houden. De afgelopen jaren blijken rijke Italianen hun sportwagens massaal van de hand te hebben gedaan. 

De aankondiging komt op het moment dat veel attractieparken in Spanje hebben het moeilijk vanwege de crisis.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl